مصطفی فروتن تنها

مصطفی فروتن تنها
آخرین نظرات

پیرمرد و سوال عجیب قرآنی

جمعه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۰، ۰۲:۰۶ ب.ظ
عصر یکی از روزهای گرم (!) زمستان 88، تهران، بزرگراه شهید چمران، ایستگاه اتوبوس پل مدیریت. منتظر بودم تا اتوبوس بیاد که ناگهان پیرمردی لاغر اندام، نزدیکم آمد و پرسید: «دانشجویی؟» گفتم: بله! بدون هیچ مقدمه و بحثی پرسید: «پیامبری که شیر مادر نخورد؟» من که تعجب کرده بودم و دلیل این کارشو نمی‌دونستم یه خورده فکر کردم و گفتم: حضرت آدم (ع). گفت: «قرآن می‌خونی؟ اهلش هستی؟» ...

گفتم: بله. کمی تا قسمتی. سریع سوال بعدی رو پرسید: «سوره‌ای که کسره نداره؟» توی دلم حالم بهم خورد! بهش گفتم: حالا چه فایده‌ای داره اگه جواب این سوال رو بدونیم؟ چیزی نگفت. ادامه داد:‌ نه! از این به بعد خوب قرآن بخون. و بعدش اتوبوس آمد و داخل اتوبوس هم چند سوال عجیب و غریب دیگر پرسید. اون سوال پیرمرد ذهن منو به خودش مشغول کرده بود و فکر می‌کنم بالاخره جوابش رو پیدا کردم؛ البته بعد از پیدا کردن جواب، باز هم نفهمیدم فایده فهمیدنش چیه؟ دونستن چنین اطلاعاتی به چه درد آدم می‌خوره؟! اگر مثلا بدونیم یه سوره‌ قرآن کسره نداره، اون سوره دیگه ده تا داره، اون یکی ضمه نداره، اون یکی فقط فتحه داره، خب که چی؟ چه دردی از ما حل می‌شه؟ کدوم اعتقادمون تقویت میشه؟ هر کی اینا رو بدونه یعنی مثلا انس بیشتری با قرآن داره؟ اصلا یکی از جنبه‌های مهجوریت قرآن مربوط به همین آدمهاست. همین‌هایی که فکر می‌کنند با این دانسته‌های فانتزی و معمایی - که نه به درد دنیا می‌خورن نه به درد آخرت - دیگه خیلی با قرآن انس دارند و قرآن رو نذاشتن که مهجور بمونه! یکی از اساتیدمون هم می‌فرمودن که پایین آوردن قرآن در سطح دانستنی‌های معماگونه و بی‌فایده، ظلم بزرگی به قرآنه. قرآن برای زندگی کردنه نه برای سرگرم کردن، اون هم سرگرمی‌های بی‌فایده.
 

English (auto-detected) » Persian


English (auto-detected) » Persian


English (auto-detected) » Persian
  • میم فروتن

نظرات (۱۳)

الحق که راست میگین.
کیه که عمل کنه ...
از صلح می‌گویند یا از جنگ می‌خوانند؟!
دیوانه‌ها آواز بی‌آهنگ می‌خوانند
گاهی قناریها اگر در باغ هم باشند
مانند مرغان قفس دلتنگ می‌خوانند
کنج قفس می‌میرم و این خلق بازرگان
چون قصه‌ها مرگ مرا نیرنگ می‌دانند
سنگم به بدنامی زنند اکنون ولی روزی
نام مرا با اشک روی سنگ می‌خوانند
این ماهی افتاده در تنگ تماشا را
پس کی به آن دریای آبی‌رنگ می‌خوانند
سلام عزیزکم دوست دارم باهات هستم
بسم الاعلی
سلام عزیز قرآنی!
اولاشماکه سوادقرآنی داریدوغم قرآن میخورید همراه بانقد راهکارهم بدید.
ثانیاوقتی تو بیرجند به این کوچکی چهارتا آدم قرآنی چشم دیدن همدیگرو ندارن و خودشون ومردمشونو ولی نعمتشونو فراموش کردن چطورمیتونن سایرینو روشن کنن؟؟؟
ولاتکونوا کالذین نسواالله فانساهم انفسهم...
مع سلامه
-----------------------------------------
سلام
یه پیشنهاداتی دارم که باید جمع‌بندی بشه بعدا منتشرش می‌کنم.
نکته دومتون رو نفهمیدم. ما که چشم دیدن همه رو داریم!
اگر شفاف‌تر صحبت کنید مشکل و راه حل، بهتر معلوم می‌شوند.
سلام.
البت حرف شما درسته ولی بعضی از این نکات معنا و مفهوم خاصی را می رسانند. خوش آهنگ بودن و اعجازهای ادبی قران منحصر به فرد است. این هم می تواند یک نوع اعجاز ادبی باشد سوره ای که کسره ندارد.(راستی کدام سوره بود؟) حضرت علی (ع) هم یک خطبه دارند که نقطه ندارد.
البته دانستن این نکات تاثیری چندانی در رفع مهجوریت قرآن ندارند.
حالا آن آقاهه چرا گیر داده بوده به این مسائل، خودش معمایی است...
_________________________________
سلام
آخه کسره نداشتن یک سوره چه اعجازی دارد؟!
یادم رفته کدوم سوره بود، از بس که بی‌فایده هست!
سلام
به نظر من اون بنده خدا حق داشته این معما ها رو بگه چون حال به تیپ و قیافه های بچه های امروزی نمی یاد که قران رو از مهجوریت در بیارن.
م فکر می کنم که احتمالاً اون بنده خدا می خواسته شما رو تست کنه که آیا اهل قرآن هستی یا نیستی داش مصطفی!!!
___________________________
سلام محمد جون!
تموم حرف من توی این خاطره اینه که روشهای بهتری هم برای تست کردن هست.
چیزهای بهتری هم در قرآن برای توجه کردن هست.
در اینی که مسایل این چنینی به درد دین و دنیا آدم نمی خوره شکی نیست و به قول یه بزرگی والله شب اول قبر هم ازت سوالش نمی کنن.
به نظر من از هر کس به اندازه معرفتش،کاری رو که می کنه قبول می کنن شاید این پیر مرد بیش تر از این در توانش نبوده که کسی رو که ظل آفتاب وایستاده بخواد به قرآن بخونه ، نمیشه بخاطر اینکه یه چنین حرکتی انجام داد اون رو تخطئه کرد.
بعضی وقت ها یه حرف هایی زده که اگر اون حرف تکمیل نشه شاید یکی از مصادیق ظلم محسوب بشه...! میگن اگر می خوای یه چیزی رو بکوبی ازش بد نگو بد تعریف کن.
مثلا راجع به اون خطبه امیرالمومنین علیه السلام که نقطه نداره یا اون یکی که الف نداره، این مطلب گفته میشه و بعضی ها هم تعجب می کنن و بعضی هم سری به نشان تایید تکون می دن شاید هم یه بارکالله به حضرت بگن...! ولی به این مسئله هم آیا توجه داده میشه که اون بزرگواری که این و امثال این خطبه ها رو ایراد نمودند جای دیگه می فرمایند که از من بپرسید از من سوال کنید تا قبل از اینکه منو از دست بدید من به راه های آسمان از راه های زمین آگاه تر هستم و ... اون وقت یه احمق از وجود نازنین حضرتش سوال می کنه اگه راست می گی بگو تعداد موهای کله من چند تاست؟ آیا گفته میشه که همچین چشمه فیاضی رو به مدت 25 سال خانه نشینش کردن که با این کارشون بزرگترین ظلم رو به جامعه بشریت کردند که مردمان تمام دنیا رو در تمام طول تاریخ از مدینه علم پیغمبر صلی الله علیه و آله محروم کردند؟ بله ظلم همینه! ولی وقتی که شارح قرآن عالم به علم ظاهر وباطن قرآنه رو اجازه صحبت کردن بهش ندن فکر میکنید بغیر از اینکه ببین تو قرآن فلان حرف چند تا اومده یا قرآن چند تا کسره داره یا نداره چیزه دیگه ای برای گفتن می مونه؟
خدا انشاءالله آخرین وارث علم پیغمبر صلی الله علیه وآله رو برسونه که علم اولین و آخرین نزد ایشونه.
موفق باشید.
سلام
به نظر من اون خواسته ببینه شما موقعی که قران میخونید چقدر حواستون بهش هست.
خوب هرکس به اندازه ی فهمش می تونه از قرآن استفاده کنه؛ و این هم که یک سوره کسره نداره یا فتحه نداره، از نشانه های اعجاز انگیز بودن قرآن هست و این که قرآن نوشته ی انسان نیست و از عهده هیچ کس بر نمیاد؛ که البته نشانه های بیشتری برای اثبات نکته ی آخر وجود داره ولی گفتم که شاید در درک همه نباشند.
و نکته بعد این که شما از کجا خبر دارید که هیچ اعجازی در این ها نیست!!؟ قرآن علم اولین و آخرین هست و چه بسا علومی که در پس همین نکات به ظاهر بی اهمیت باشه و هست؛ چون حرف به حرف قرآن از روی حساب و کتاب نوشته شده و شاید تا پایان دنیا هم کسی به اون ها پی نبره.
و البته شاید این موارد باعث کنجکاوی جوانان شده و با حداقل سرزدنی به قرآن موجبات تلنگری اساسی به آن ها فراهم بشه.
و ناگفته نماند من هم در برخی موارد افراطی با شما هم عقیده ام.
یا علی
پاسخ:
به به. آقا عادل عزیز!
نداشتن کسره یا فتحه هیچ دلیلی بر اعجاز نیست.
توجه به این مسائل و عجایب و غرایب، ما را از هدف اصلی قرآن و محتوای آن، بازمی‌دارد.
فکر نمی‌کنم کسی معتقد باشه که عدم وجود کسره در یک سوره، نشانه اعجاز باشه.
اگر بخواهیم با این حرف خودمان را توجیه کنیم که «چه بسا پشت همین نکته‌ها اعجاز وجود داشته باشه.» وضعیت وخیمی پیش میاد!
یعنی هر مطلب عجیب و غریبی که گفته شد رو نباید نقد یا رد کنیم، بعد بگیم که چه بسا همین نکته معجزه باشه.
نگاهی به سیره معصومین (ع) نشون می‌ده که هیچ‌گاه به دنبال اعلام چنین چیزی به مردم نبوده‌اند و اصلاً این نگاه را یا قبول نداشته‌اند یا بی‌اهمیت می‌دانسته‌اند. شما یک روایت برای من بیار که چنین عجایب و غرایب لفظی بی‌خاصیت رو مطرح کرده باشه.
در مورد تلنگر هم به نظرم باید دنبال راه‌های بهتری برای تلنگر زدن باشیم.
خوب این اطلاعات در جای خودش هم خوبه چون به عظمت نزول قرآن و نظم و ترتیب و راز و رمزش پی میبریم و حرف شما رو هم منکر نمیشم چون باید از این مسائل در جای خودش صحبت کنیم و این باعث نشود که از تدبر در این اقیانوس بزرگ غافل بمونیم.
یا علی.....
نمل ناس نصر فلق نبا سبا محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) فتح حج الرحمن
این همه سوره که کسره نداره!
به نظر من میخواستن یه چیز دیگه ای بگن شما بحث رو عوض کردید!
افراد پیر یه سری تجربه ها دارن و مثل ما جوونا بی مقدمه حرف نمیزنن!
البته شمارو نمیگم آقا مصطفی
خودمو عرض میکنم
براهمین میگم شاید میخواستن سر یه مطلبی رو باز کنن
و...الله اعلم!
بعضی وقتا بعضی چیزا یاکارا یی که برا آدم میوفته
یه علامت یا نشانه هست!
بازم
والله اعلم!
پاسخ:
منظورشان این بود که محتوای سوره بدون کسره باشد نه نام آن.در سوره نصر، فسبح کسره دارد.
  • حمید عرب نژاد
  • حق با شماست ولی باید اینو بین افراد جامعه جا بندازیم.......
  • یک دانشجو
  • خیلی خوبه که نظر شما راجب قرآن و احادیث اینجوریه
    درس دانش خانواده داشتیم این ترم
    سوال آورده بود که این جمله مربوط به کدام اصل قانون اساسیه ؟ :-/ بعد شماره اصل و ماده داده بود یک لحظه فکر کردم آزمون وکالت میدم به جای امتحان یاد گرفتن دانش خانواده :-|
    سوال های بسیار جزی که فقط استاد میخواست بگه درس سخته در حالی که مفهوم درس یه چیز ملموسه و سخت نیست
    نمیگم که هیچ سوالی سختی نباید باشه و به درس ها نباید اهمیت داد ولی سوالات باید در حدی باشه که کسی که مفهوم درس رو فهمیده نمره بیاره و واسه آینده به درد بخوره ...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.