مصطفی فروتن تنها

مصطفی فروتن تنها
آخرین نظرات

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

بررسی اعتبار یک پیامک‌ به ظاهر دینی

شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۲ ق.ظ

در سال‌های نه چندان دور، امری خرافی در میان برخی افراد متداول شده بود به این شکل که روی کتاب‌های دعا و ... متنی نوشته می‌شد مبنی بر اینکه شخصی فلان امام معصوم (ع) را در خواب دیده است و ایشان توصیه‌های دینی و اخلاقی داشته‌اند و از برخی امور ابراز نگرانی کرده‌اند. در انتهای آن مطلب هم می‌نوشتند که این متن را ۵ بار روی ۵ کتاب دعای دیگر بنویسید که اگر این کار را انجام ندهید، چنین و چنان خواهد شد و فلان مصیبت به سر شما خواهد آمد.

این امر، در چند سال اخیر با گسترش کاربرد تلفن‌های همراه در زندگی روزمره، سر از پیامک‌ها درآورده و در واقع، با سوء استفاده از سهولت فناوری جدید، مطالب خرافی با سرعت و شدت بیشتری ترویج می‌شوند. نمونه‌ای از این پیامک‌ها به این شکل است:

«باسلام. روایت است، امشب اگر کسى به پیامبر (ص) درود بفرستد شخصا صداى او را مى شنود. (اللهم صل على محمد و على آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و على آل ابراهیم و بارک على محمد و على آل محمد کما بارکت على ابراهیم و على آل ابراهیم فى العالمین. انک حمید مجید.) التماس دعا»

این پیامک و پیامک‌های دیگر مشابه آن، در مناسبت‌های مختلف در طول سال منتشر شده است که نیازمند بررسی است. با جستجو در منابع حدیثی به این نتیجه رسیدیم که مشابه این صلوات بر پیامبر (ص) - با تغییراتی اندک در برخی الفاظ - در بسیاری از منابع حدیثی ذکر شده است (به عنوان نمونه نک: الکافی، ج4، ص402) اما قسمت ابتدای این پیامک (یعنی شنیدن صدای پیامبر (ص))، در هیچ منبع حدیثی ذکر نشده است. به نظر می‌رسد برخی سودجویان برای ایجاد انحراف در جامعه و اعتقادات مردم یا برخی ساده‌لوحان برای - به گمان خود - گسترش اذکار دینی، این قسمت ابتدایی را به این صلوات اضافه کرده‌اند و به نوعی آن را جعل کرده‌اند. زمینه این جعل را می‌توان به این صورت توصیح داد که چنین نتیجه عجیبی (شنیدن صدای پیامبر (ص)) باعث برانگیختن کنجکاوی افراد و عمل به این توصیه خرافی می‌شود.‌

با توجه به توضیحات فوق، توصیه می‌شود چنین پیامک‌هایی را نباید منتشر نمود چرا که جعلی بوده و چه بسا فردی با انجام این کار و فرستادن صلوات، و در پی آن، نشنیدن صدای پیامبر (ص) دچار شک و تزلزل در عقاید محکم خود شود. به عبارت دیگر، گسترش چنین مطالب جعلی موجب بی‌اعتمادی تدریجی مردم به برخی روایات خواهد شد که در جای خود صحیح و معتبر هستند.

این مطلب، قبلا در خبرگزاری قرآنی ایران، ایکنا کار شده است. +


جدیدترین پیامکی که به این سبک به دستم رسیده:


هشت بار بگو یا امام حسین (ع) و برای هشت نفر بفرست همین امشب خبر خوبی می شنوی. به امام حسین (ع) قسم میدم بفرست. فقط جان مادرش زهرا (س) امتحان کن.


- یعنی جان حضرت زهرا (س) این‌قدر بی‌ارزشه که برای یک پیامک باید بهش قسم خورد؟!

- این هشت بار رو کی تعیین کرده؟

  • میم فروتن

سیدنا الاستاد بهنام

پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۱ ب.ظ

از راست به چپ (نفرات جلو): استاد غلامرضا بهنام، استاد حمیدرضا جعفری، خودم، آقای زمانی، آقای مصطفی فوداجی، آقای خسروی عیلکی 

مکان: مسجدالحسین (ع) جوادیه - محفل انس با قرآن با حضور حامد شاکرنژاد

  • میم فروتن