مصطفی فروتن تنها

مصطفی فروتن تنها
آخرین نظرات

اخلاق اینترنتی

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، ۱۰:۵۰ ب.ظ
  1. در مطالعه اخبار، به وبلاگ‌ها کمتر اعتماد کنید یا اصلا اعتماد نکنید. وبلاگ چیزی است که هر ننه قمری می‌تواند داشته باشد و هر شایعه و خبر دروغی را در آن منتشر کند. معمولا هم منبع خبرهای عجیب و غریب و دروغ‌های شاخدار، همین وبلاگ‌های بی ‌در و پیکر هستند که بدون هیچ هزینه‌ای می‌توان روزی هزار تا ساخت!
  2. در اخبار و خصوصا در اخبار سیاسی به هر سایتی هم نباید اعتماد کرد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ» (حجرات/6)‌ «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!» یعنی اگر فرد بی‌بند و باری برایتان خبر آورد که حتما پیگیر شوید که آیا حرفش درست است یا نه و اگر فردی است که وضعیت او را نمی‌دانید باید تحقیق کنید و مورد اعتماد بودن او و خبرش را با تحقیق بفهمید نه اینکه خبر هر کس و ناکسی را بپذیرید.
  3. اینترنت یک دریاست. اما دریایی که هر مطلبی در آن یافت می‌شوند. هر مطلبی را نخوانید چرا که هر مطلبی ارزش مطالعه کردن ندارد. قرآن در توصیف مومنان می‌گوید: «وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مومنون/3) «و آنها که از لغو و بیهودگى روى‏گردانند.» بعضی سایتها واقعا چرت و پرت و مطالب بی‌فایده دارند، پس برای مغز و فکر خود احترام قائل باشید و هر مطلبی را نخوانید یا اگر مطلبی را شروع کردید، از جایی که دیدید دیگر به درد نمی‌خورد ادامه ندهید.
  4. هر جا که جمله زیبا و جذاب «زیر 18 نیا تو» و «هر چی می‌خوای بیا تو» و «بیا با سر برو تو چاه» را دیدید سریع کله‌تان را پایین نیندازید و وارد نشوید چون یا ممکن است ضایع شوید (!) یا هم ممکن است چیزی را ببینید یا بخوانید که روزگارتان را سیاه کند و ایمان نصفه و نیمه‌تان را بر باد دهد!
  5. اگر 5 وبلاگ را خواندید و دیدید 4 تایشان به یک سمت و سوی خاص هستند سریع جوگیر نشوید و فکر نکنید که در جهان خارج هم همین‌طور است چرا که آن پیرمرد و پیرزن و روستایی و شهری بیگانه با اینترنت هم در جهان وجود دارند و حرف و نظر محترم خود را دارند. اما اگر جوگیر شدی ممکن است توهم بزنید که برای بعضی‌ها دردی بی‌درمان است.
  6. هیچ کاری در اینترنت به راحتی بلوف زدن نیست پس هر جایی که دیده نوشته شده بود «بزرگترین سایت فلان»، خیلی به آن محل نگذارید.
  • میم فروتن

اخلاق اینترنتی

نظرات (۱)

خیلی خوب بود باعث شد توی تحقیق مدرسه 20 شدم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.