مصطفی فروتن تنها

مصطفی فروتن تنها
آخرین نظرات

سؤالات خواستگاری

چهارشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۳ ب.ظ
برخی نکات و سؤالات پیشنهادی یک جلسه خواستگاری

(سؤالات دختر از پسر)

درس: دانش خانواده

 

دانلود سوالات زیر
حجم: 241 کیلوبایت


چند نکته:


  • این سؤالات، کامل نیست و می‌توان پرسش‌های دیگری نیز به آن‌ها اضافه کرد.
  • بسته به فرهنگ و سلیقه متفاوت هر فردی، ممکن است بعضی از این سؤالات تغییر کند یا پرسش‌های دیگری به آن‌ها اضافه شود.
  • قبل خواستگاری با خود فکر کنید از چه فردی بدتان می‌آید؟ مثلاً اهل پز؟ سیگاری؟ بداخلاق؟ یعنی چه جور بداخلاقی؟
  • از روی نحوه سؤال پرسیدن و محتوای بعضی سؤالات سطحی پسر تا حدودی می‌توان فهمید که شاید افکار کودکانه دارد یا خیلی فهمیده نیست و از این قبیل.
  • استخاره کردن در ابتدای کار، اشتباه است. استخاره، آخرین مرحله ازدواج است که البته همان هم واجب و لازم نیست. سعی کنید با فکر و مشورت به نتیجه برسید تا نیازی به استخاره پیدا نکنید.
  • بعضی‌ها در خواستگاری سؤال نمی‌پرسند چون نمی‌خواند فضای عاطفی تبدیل به مصاحبه شود! این غلط است.
  • بعضی سؤال نمی‌پرسند چون از جواب طرف مقابلشان می‌ترسند و اصلاً دوست ندارند جواب این سؤالات را بدانند. بنابراین ترجیح می‌دهند روی خیلی از سؤالات ذهنی خود سرپوش بگذارند. این هم نادرست است.


  • گاهی بعضی سؤال نمی‌پرسند چون آمادگی ذهنی ندارند و اصلاً نمی‌دانند چه چیزی باید بپرسند!
  • گاهی بعضی سؤال نمی‌پرسند چون به‌شدت می‌ترسند همان سؤال را طرف مقابل از آن‌ها بپرسد، برای همین بی‌خیال می‌شوند!
  • از نظرات این مشاوران و اساتید نیز برای تکمیل اطلاعات خود درباره ازدواج، استفاده بفرمایید:

o        دکتر حبشی

o        دکتر انوشه

o        حجت‌الاسلام دهنوی

o        دکتر شاهین فرهنگ

o        Moshaver41.ir

 

1.     فرزند چندم هستید؟

2.     آشنایی با خانواده شوهر

a.      عمو و عمه و دایی و خاله و پدربزرگ و مادربزرگ و شغل و محل منزل [مثلاً شاید خارج ایران باشند] و ... - در حدی که مورد نیاز است و برای شما مهمه

3.     نظر شما (پسر) چقدر برای خانواده خودتان مهمه؟

a.      (مثلاً برای مسافرت، خرید و فروش و...)

b.     اگر دائم به حرف والدین توجه می‌شود و هیچ نظرخواهی از فرزندان نمی‌شود، امکان روحیه مردسالاری یا زن‌سالاری وجود دارد.

4.     نظر همسرتان در زندگی چقدر مهمه؟ اگر گفت هر چه شما بگویید همان خواهد شد، یک پاسخ لوس داده است و صادق نیست!

5.     اگر بین من و مادرتان اختلاف نظر بود، نظر کدام‌یک را قبول می‌کنید؟ اگر گفت مسلماً حرف شما، دارد چرت و پرت می‌گوید. [هیچ‌وقت نگویید فقط ما دو نفر می‌خواهیم زندگی کنیم. والدین دو طرف خیلی مهم هستند] مثلاً شاید بگوید نظر هر کس منطقی‌تر بود. این پاسخ خوبی می‌تواند باشد.

6.     خط قرمزهای خود را بشناسید: مثلاً اگر بفهمید نماز نمی‌خواند، دیگر حاضر به ازدواج با او نیستید نیازی به ادامه دادن به سؤالات نیست. یا مثلاً اعتیاد و سیگار و مواردی از این دست را چه در جلسه خواستگاری و چه پیش از آن شاید بتوان فهمید و در این صورت نیازی به ادامه نیست.

7.     خط قرمزهای سطحی و الکی نداشته باشید: مثلاً جلسه عروسی فقط در هتل کوهستان وگرنه هیچ!

8.     چرا می‌خواهید ازدواج کنید؟‌ اگر نتوانست پاسخ خوبی بدهد یا مثلاً گفت اصرار والدین و اینکه دیگه داره دیر می‌شود و از این صحبت‌ها کرد معلوم می‌شود یا اصلاً فکر نکرده یا خوب فکر نکرده در این زمینه و شاید تحت فشار والدین تن به ازدواج داده است.

9.     به نظر برخی، مرد ولخرج بهتر از خسیس هست. می‌توان سؤالاتی در این زمینه پرسید به صورت غیرمستقیم.

10. مثلاً آیا اهل فعالیت‌هایی مثل مسجد و نماز جمعه و فعالیت‌های سیاسی و ... هستید؟ اگر نیایم من را مجبور می‌کنید؟

11. [در صورتی که شما اخلاق یا عادت بد خاصی دارید و اصلاً قصد ندارید آن را ترک کنید صریحاً مطرح کنید. مثلاً بپرسید] با آرایش بیرون از منزل یا در مقابل نامحرم موافقید؟

12. بعضی آقایان با ادامه تحصیل و اشتغال زن، مخالف هستند. در این زمینه هم ‌نظر پسر را بپرسید.

13. درباره محل سکونت پس از ازدواج بحث کنید. شاید به دلایل شغلی یا فرهنگی، قصد زندگی در شهر یا کشور دیگری را داشته باشد و شما حاضر نباشید از والدین خود دور شوید.

14. شاید والدین یا خود پسر، دائم به مال و منال و ماشین و منزل و زمین خود، فخرفروشی کنند و شما از چنین کاری خوشتان نیایید. این یک نکته منفی برای پسر است.

15. پسر در دوران دانشجویی چگونه هزینه تحصیل خود را تأمین می‌کرده؟ پدر؟ کار دانشجویی؟ شغل پاره‌وقت؟ اینکه سعی بر استقلال مالی داشته باشد نکته خوبی است.

16. پسر صادق باشد. مثلاً بگوید وضعیت مالی ما در ابتدا خیلی خوب نخواهد بود و کم‌کم بهتر خواهد شد. این صادقانه است. اما اگر بگوید اصلاً نگران هیچ چیز نباشید و همه چیز عالی خواهد بود، در حال رؤیاپردازی است! خیلی بر کمک‌های والدین تکیه نکند.

17. بپرسید اگر از من ناراحت شوید چه می‌کنید؟ ‌تابه‌حال کسی را کتک زده‌اید و درگیری فیزیکی (در شغل با همکاران و ارباب‌رجوع و خیابان و...) داشته‌اید؟ در مورد برخی شغل‌ها، احتمال چنین مواردی بیشتر است.

18. بپرسید اخلاق بدی که دارید چیست؟ (بگذارید خودش اعتراف کند/ ببینید اصلاً فکر کرده؟)

19. در چه مسائلی سخت‌گیر هستید؟ مثلاً فوق تعصبی؟ مثلاً دروغ بشنوم خیلی بدم می‌آید/ مثلاً به‌شدت منظم/ طرفدار سرسخت یک جریان سیاسی خاص.

20. مهم‌ترین خصوصیتی که دوست دارید همسر شما داشته باشد؟ [مثلاً عفت] یا نداشته باشد؟ [مثلاً وسواس]

21. در خواستگاری آرایش نکنید تا پسر، ساده‌ترین شکل شما را ببیند و بپسندد.

22. اگر پسر در جلسه به مادرش چسبیده، احتمالاً خیلی به مادرش وابسته است. یا مثلاً پدر شما از خود پسر سؤال می‌کند و پدر یا مادرش به جای او جواب می‌دهند یا دائم به جواب‌هایش اشکال می‌گیرند و از دو طرف (پدر و مادرش) به او تذکر می‌دهند (!)، یا خجالتی است یا تحت فشار قرار گرفته و فردی توسری‌خور است. [اگر چنین پسری در ابتدای صحبت بگوید نظرم در خانواده خیلی مهم است معلوم می‌شود صادقانه حرف نزده است.] یا خودش یک جور جواب می‌دهد پدرش جور دیگر و مادرش جور دیگر، بدانید که احتمالاً میان آن‌ها اختلاف نظر و درگیری وجود دارد.

23. اگر در مهریه، اجازه تصمیم‌گیری به خود او داده شده معلوم می‌شود فرد مستقل و آزادی است.

24. اگر در همان جلسه خواستگاری چشم‌چرانی می‌کند باید به او شک کرد. البته نگاه پسر به خود شما هیچ اشکالی ندارد و اصلاً یکی از کارهای اصلی او در این جلسه، باید همین کار باشد!

25. اگر در صحبت با والدین شما احترام را رعایت می‌کند و لحن مناسبی دارد خوب است و در غیر این صورت یک نکته منفی در او وجود دارد.

26. می‌توان بعد از جلسه‌ای که پسر با خانواده‌اش می‌آید، والدین شما یک جلسه تنها او را به منزل دعوت کنند و ببینید وقتی تنهاست چگونه صحبت می‌کند. ممکن است بگوید من در آن جلسه راحت نبودم و نمی‌توانستم جلوی والدینم راحت نظرم را بگویم و نظر من متفاوت است. یا شاید اصلاً نیاید یا نتواند حرف بزند و این نشان‌دهنده خجالتی بودن بیش از حد او یا مواردی از این دست باشد.

27. تحقیق از دوستان، همکاران، معرفان، مدرسه و دانشگاه و... درباره پسر داشته باشید. نگویید همه دروغ خواهند گفت. ممکن است یک نفر نکته‌ای سرنوشت‌ساز به شما بگوید.

28. هر بیماری یا مشکل مهم و حساسیتی دارید، صریح و روشن به طرف مقابل بگویید. از ترس از دست دادن او، محافظه‌کاری و مخفی‌کاری نکنید. نیازی به گفتن بیماری‌های قبلی بهبودیافته یا خواستگاران قبلی یا روابط قبلی نیست.

29. سؤالاتی مثل رنگ و غذای مورد علاقه، سطحی هستند. البته اگر خیلی برای شما مهم هستند این‌ها را برای سؤالات نهایی بگذارید.

30. در صحبت عجله نکنید. قرار نیست حتماً در همین یک جلسه به نتیجه برسید. سعی کنید جدی باشید. بیرون رفتن و قدم زدن و کافی‌شاپ، می‌توان باعث ایجاد صمیمیت شده و تصمیم شما را احساسی و غیرمنطقی کند. [البته هم احساس و هم منطق، برای انتخاب همسر، لازم است اما احتیاط در این زمینه توصیه می‌شود.] اگر خانواده پسر اصرار بر پاسخگویی سریع شما دارند و همان فرداشب تماس گرفته‌اند (!) دستپاچه نشوید و عجولانه تصمیم نگیرید.

31. در مجموع، به خودتان نمره بدهید و پس از جلسه هم به پسر نمره بدهید. ببینید کجاها شما از او بهترید و کجاها او از شما بهتر. اگر حدود ۷۰ درصد یا بیشتر، تطابق وجود داشت نمره خوبی است. هیچ فرد ایده‌آلی که کاملاً با شما یکسان فکر کند وجود ندارد. حتی دوقلوها هم متفاوت‌اند!

 

  • میم فروتن

ازدواج

سوالات خواستگاری

نظرات (۱)

سلام، با تشکر از شما

"سؤالات خواستگاری"

با آدرس: http://www.harfeto.ir/?q=node/46657

در سایت حرف تو انتشار یافت.

هدیه سایت حر ف تو: پیامبر اکرم (ص) فرمود: نشان منافق سه چیز است : 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید .

یا علی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.