مصطفی فروتن تنها

مصطفی فروتن تنها
آخرین نظرات

حدود یک سال پیش بود که سردبیری نشریه پایگاه شهید برگی یعنی «بلاغ مبین» به من سپرده شد و من هم طبق رویکردی که همیشه داشته و دارم، دنبال مطالب تولیدی و نویسنده بودم ولی تلاش‌هایم به جایی نرسید! چند ماه پیش بود که با وبلاگ آقا صادق - یکی از بچه‌های پایگاه - یعنی «سیم خاردار» آشنا شدم و دیدم که انصافا وبلاگ خوب و پرسابقه‌ای هست و مطالبش هم تا حدودی تولیدیه. چقدر حسرت خوردم که چرا نباید چنین شخصی خودش را به من معرفی کنه یا چرا من نباید زودتر این وبلاگ‌نویس را پیدا می‌کردم!

چند روز پیش، یکی از دوستان با من تماس گرفتند و خبر از برگزاری مسابقه وبلاگ‌نویسی با موضوع «شهدا و نهضت حسینی» در پایگاه شهید برگی دادند. گفتند که من هم نگاهی به وبلاگ شرکت‌کنندگان در این مسابقه داشته باشم و اعلام نظر کنم. با توجه به معیارهای تعیین شده در فراخوان این مسابقه، و سایر معیارهای فنی و محتوایی که در ذهنم بود و طبق امتیازبندی‌هایی که انجام دادم، وبلاگ «سیم خاردار» را به عنوان وبلاگ برگزیده انتخاب کرده و به دوستان اعلام کردم. در نهایت هم همین وبلاگ از میان 12 وبلاگ شرکت‌کننده، به مقام اول این مسابقات دست یافت.

از طرف دیگر، چند بار آقا صادق از من خواسته بود که درباره وبلاگش و نوشته‌هایش نظر بدم.

همه اینها بهانه‌ای شد تا این کار را عملی کنم و نقدی بر «سیم خاردار» بنویسم.

مقدمتاً باید بگویم که نقد تنها به معنای بیان نقاط منفی یک چیز نیست و نقاط مثبت آن را هم شامل می‌شود. نکته دوم آنکه بعضی چیزها آنقدر سطح پایین‌اند که اصلا نیاز به نقد ندارند و همین که من این وبلاگ را نقد می‌کنم، نشان می‌دهد که حداقل‌ها را قطعا داراست.

نام وبلاگ

اولین نکته در وبلاگ، نام آن است. «سیم خاردار» عنوانی خاص و تا حدودی جذاب است و از نظر یگانه بودن، می‌تواند انتخاب خوبی برای یک وبلاگ باشد. چنین نام‌هایی مربوط به وبلاگ‌های دفاع مقدسی هستند که وبلاگ مد نظر ما هم همین طور است. البته این نام، محتوای خاصی را منتقل نمی‌کند و فقط به این موضوع هدایتمان می‌کند.

جمله زیر عنوان وبلاگ هم جمله بسیار جالبی است: «خدایا بین من و گناه سیم خاردار بکش و این فاصله را مین گذاری کن.» که احتمالا جمله یکی از شهداست و بسیار هم زیبا و اندکی طنزآلود است. آفرین بر این انتخاب!

قالب

وبلاگ، قالب ساده‌ای دارد که سعی شده با استفاده از برخی ابزارک‌ها و مکمل‌ها، امکانات آن بیشتر شود. البته بعضی از این موارد باعث ضعف شده‌اند. مثلا «استخاره از قرآن کریم» که حتی عنوان آن هم مشکل دارد. :استخاره (با) قرآن، نه (از) قرآن! نکته بعد آنکه این استخاره‌های ماشینی و رایانه‌ای اعتبار شرعی ندارند. بقیه موارد، جالب هستند.

عکس‌ها

اکثر عکس‌های به کار رفته، خوشبختانه تصاویری خاص هستند و تکراری و پراستفاده نیستند اما باز هم می‌توان از تصاویر بهتر و پرمغزتری استفاده کرد. سایت‌های تخصصی و هنری عکس می‌توانند به کمک وبلاگ‌نویس بیایند. در برخی موارد، عکس‌ها دچار کشیدگی عمودی شده‌اند که این یک ضعف است. ضعف دیگر، عدم نمایش برخی عکس‌هاست که احتمالا به خاطر پاک شده از روی سرور اصلی است. به نویسنده وبلاگ، استفاده از فیلترهای فتوشاپ برای خاص کردن تصاویر رو پیشنهاد می‌کنم.

فونت/ ویرایشی

قلم مطالب، ثابت و اندازه آن مطلوب است. اگر بخواهیم سخت‌گیرانه برخورد کنیم باید بگوییم نیم‌فاصله در متن مطالب رعایت نشده است.‌بعضی جملات از نظر ویرایشی اشکال دارند. این نکته مخصوصا در جملات معرفی نویسنده وبلاگ به چشم می‌خورد آنجا که می‌گوید: «علاقمند زیاد به حضرت زینب (س) و شهدا دارم.» قبل از علایم نگارشی مثل ویرگول، علامت تعجب و علامت سوال، نباید فاصله‌ای وجود داشته باشد اما این نکته رعایت نشده است.

کمیت مطالب

مطالب وبلاگ خیلی طولانی نیستند و مخاطب را خسته نمی‌کنند، بر خلاف برخی وبلاگ‌های دیگر شرکت‌کننده در مسابقه.

کیفیت محتوا/ مطالب تولیدی

«سیم خاردار» از نظر تولیدی بودن در وضعیت بسیار خوبی است. به نظر من مهم‌ترین قسمت این وبلاگ، بخش‌هایی است که درباره فعالیت‌های پایگاه شهید برگی و شهدای آن نوشته شده است. این پست‌ها تولیدی‌ترین مطالب وبلاگ هستند. دست‌نوشته شهید صمیمی‌ترک و عکس آن و مطالب دیگر در این باره، نمونه‌ای از این مطالب هستند که برای شخصی مثل من، کافی‌اند تا از نظر محتوا، بالاترین نمره را به نویسنده وبلاگ بدهم!

خاطرات وبلاگ، قلم صمیمی خوبی دارد. صداقت و تواضع نسبت به اهل بیت (ع) از نوشته‌ها می‌بارد و همین امر، تاثیرگذاری مطالب را دوچندان کرده است.

نقطه قوت دیگر «سیم خاردار» استفاده از انواع روش‌ها در بیان مطالب است: متن نثر و نظم، تصویر، صوت و فیلم.

نقطه قوت دیگر، خاص و مرموز بودن برخی عناوین است که خواننده را به دنبال خود می‌کشاند مثل «تو آخرشی علیرضا...»

در قسمت موضوعات، برخی از موضوعات، به عنوان مطلب شبیه‌ترند تا موضوع. موضوع باید کلی باشد، نه یک عبارت جزئی مثل «طلبه جوان و دختر..».

لینک‌ها

لینک‌ها به سبک جالبی آرایش شده‌اند و تعداد آن‌ها هم زیاد است و همین تبادل لینک‌ها یکی از عوامل بازدید خوب این وبلاگ است.

بازدید

تعداد نظرات پست‌ها در حد بسیار خوبی است. 40 الی 50 نظر و بعضی پست‌ها حدود صد نظر، نشان‌دهنده بازدید خوب یک وبلاگ است. البته بعضی نظرات تبلیغی هستند و برخی هم فقط پاسخی به حضور آقا صادق در آن وبلاگ‌هاست. احتمال می‌دهم اکثر نظرات از سوی حلقه محدودی از دوستان باشند. البته این حلقه چندان هم محدود نیست ولی منظورم این است که نویسنده باید مخاطبان جدید را هم به وبلاگ بکشاند. البته خواننده دائمی داشتن هم یک حسن است ولی نباید به همین تعداد ثابت، قانع بود.

پاسخ‌گویی آقا صادق به برخی نظرات، باعث شده که شخصی که نظر می‌دهد به این نکته پی ببرد که نظر او برای وبلاگ‌نویس مهم است. این نکته، تاثیر روانی زیادی در مراجعه مجدد آن فرد به وبلاگ دارد.

جمع‌بندی

«سیم خاردار» از نظر من یک وبلاگ بسیار خوب تولیدی دفاع مقدسی است که در آن، عطر پایگاه شهید برگی به عطر صداقت و صمیمیت آمیخته شده و مایه افتخار این پایگاه است. البته نقاط ضعف محدودی هم دارد که بیشتر در جنبه‌های فنی و ویرایشی هستند. به خودم به خاطر دوستی با آقا صادق تبریک می‌گویم!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.